Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Karácsony
Betű: Kisebb | Alap | Nagyobb

Hirdetés

Mit ehetünk várandósként? Babonák és igazságok

Mérhetetlen boldogság tölti el az embert, ha megtudja, hogy kisbabát vár. Azonban az első örömteli gondolatok után rengetek kérdés merül fel, amivel foglalkozni kell. Mit lehet enni, inni, és mit kell kerülni? Elmondjuk.

Szerző: Szülők Lapja | 2020-11-09.


A terhesség első időszaka a legfontosabb a baba fejlődése szempontjából, így már a legelején szükséges figyelni a helyes táplálkozásra. Rengeteg tévhit és népi hagyomány kering, hogy egy várandós nőnek mit szabad ennie, és mit nem. Tegyük tisztába egy kicsit ezt a témát!

Szénhidrátok mértékkel
Mivel a szénhidrátok az elhízás fő okozói, nagyon körültekintően kell bánnunk a fogyasztásukkal. Jó választás, ha fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű gabonából készült péksüteményeket eszünk, és a magas rosttartalmú élelmiszereket részesítjük előnyben.

Természetesen nem kell elzárkózni teljesen az édességektől, süteményektől, csak itt is, mint mindenben, fontos a mértékletesség. Annál is inkább, mert a terhesség alatt könnyen kialakulhat cukorbetegség, ezt pedig jobb elkerülni.

Persze karácsony közeledtével nehéz megállni, hogy a Penny akciós újságban található szaloncukorból ne halmozzunk fel. Olyan sokfélét árulnak, méghozzá jó áron, hogy szinte egyetlen várandós anyuka sem tud nemet mondani az efféle édességnek. De ezt is csak mértékkel fogyasszuk. Legyen időnk elolvasni a termékek hátoldalán az összetevőket, így megtudhatjuk, mi kerül a szervezetünkbe.

Mit ehetünk várandósként? Babonák és igazságok

Halat tilos?
Valóban vannak olyan halak, melyeknek a fogyasztását kerülni kell terhesen - ilyen például a tengeri halak nagy része. Különösen kerülni kell a cápa, kardhal és királymakréla fogyasztását. Ezek ugyanis higanyt tartalmazhatnak, ami rossz hatással lehet a magzat idegrendszeri fejlődésére. Kerülendő még minden nyers hal és az osztriga, kagyló, makréla.

Édesvízi halak viszont bátran kerüljenek a tányérra, annál is inkább, mert tele vannak értékes fehérjékkel és Omega-3 zsírsavval, ezek pedig jótékonyan hatnak a baba fejlődésére.

Tejtermékek
Ezen a területen sem árt az óvatosság. Vigyázni kell a nem pasztőrözött tejjel és a belőle gyártott tejtermékekkel. Emellett kerülni kell a nyers sajtokat, mint a kék sajtok, penészes sajtok és a brie sajtok.

Ugyanakkor nem kell teljesen mellőzni a tejtermékeket az étrendünkből, hiszen nagyon fontos kalciumforrások. Nyugodtan fogyasszunk mozzarellát, goudát és más kemény sajtokat is. Ha pedig a sima joghurtot mindenféle gyümölccsel dobjuk fel, akkor az már nasiként is szuper.

Mit ehetünk várandósként? Babonák és igazságok

A húsok kérdése
A kiegyensúlyozott étrendből a hús sem hiányozhat mint értékes fehérjeforrás. Ráadásul a fejlődő magzat egészségéhez nélkülözhetetlen vasat is nagy mennyiségben tartalmazza.

Vigyázni kell viszont, hogy a hús alaposan meg legyen sütve vagy főzve, mert ellenkező esetben toxoplazmózist vagy liszterózist okozhat. Szóval egy időre érdemes elfelejteni a tatárbifszteket, a hamburgert vagy éppen a véres steaket.

Veszélyes lehet még a máj fogyasztása is, mert sok A-vitamint tartalmaz, ami nagy menyiségben születési rendellenességhez vezethet.

Csak egy pohárkával…
Talán a legvitatottabb kérdés a kismama étrendjében az alkohol kérdése. A Borász Világ cikke minden bizonnyal elfogult, de érdemes beleolvasni. Megoszlanak a vélemények, hogy mennyit szabad és mennyit nem. Egy biztos, a legbiztonságosabb az, ha a várandósság és szoptatás alatt nem fogyasztunk egy korty alkoholt sem.

Ugyanez vonatkozik a koffeinre is, bár a szakemberek szerint napi egy kávé nem árthat. Általános terhességi tünet azonban, hogy a kismama szó szerint undorodik a kávétól, így a természet ezt a dolgot meg is oldja.

Igyunk inkább sok tiszta vizet és 100%-os gyümölcsleveket, azzal baj nem lehet, sőt, jót tesz a babának és a mamának is!

Mit ehetünk várandósként? Babonák és igazságok

Vas, folsav, C-vitamin
A vasbevitel nagyon fontos a várandósság alatt. Közben is rendszeresen ellenőrizni kell a vas állapotát a szervezetben, mert a magzatnak szüksége van rá az izomfehérje és az enzimek fejlődéséhez, a kismamának pedig az immunrendszer megfelelő működéséhez. Fogyasszunk vasban gazdag élelmiszereket, mint a barack, mák, brokkoli, bogyós gyümölcsök, tojás, húsok, ha pedig a nőgyógyász javasolja, kezdjük el vastabletta szedését.

A folsavat már a terhesség tervezésénél érdemes elkezdeni szedni, mert a magzat kezdeti fejlődésében fontos szerepet játszik. Van több mesterséges készítmény erre a célra, de a természetben megtalálható a káposztafélékben és a zöld növényekben.

A C-vitamin szintén nélkülözhetetlen a szervezetünknek, több szempontból is! Egyrészt a vas beépülését segíti elő, másrészt hasznos a vérképzésben és segít leküzdeni a fertőzéseket. Ezért fogyasszunk minden nap friss gyümölcsöt, zöldséget!

Mit ehetünk várandósként? Babonák és igazságok

Amint látjuk, elég sok dologra kell figyelni várandósan, de a kezdeti nehéz időszak után ezek a változások beépülnek majd a mindennapokba.

A legfontosabb, hogy a kismama kiegyensúlyozott és nyugodt legyen. És mint láthatjuk, azon a néhány, valóban tiltólistás élelmiszeren kívül azért lehet enni-inni, amit megkívánunk, csak mindent mértékkel.

Fotók: Pixabay, Freepik/senivpetro

[Támogatott tartalom]
 Megosztom a Facebookon

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
vonal vonal vonal vonal

OLVASD EL EZT IS!

  • Terhesség
  • 0-3 év
  • 3-6 év
  • Hivatalos

©2016 Minden jog fenntartva - Szülők Lapja



Ezt olvastad már? [ Bezár ]
Játék tippek

50 játék, ami a legjobban fejleszti a gyereket - Ezeket javasolják a szakemberek 0-12 éves korig

vissza vissza