Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Betű: Kisebb | Alap | Nagyobb

Mikortól adhatunk tojást a babáknak? Miért fontos a gyerekeknek a tojás?

Hány hónapos kortól adható tojás a babáknak? Milyen gyakran adjunk tojást a gyerekeknek? Milyen jótékony hatása van a tojásnak? Ehetnek a gyerekek nyers tojást? Tudd meg, hogy mi a legújabb felfogás a tojással kapcsolatban!

Szerző: Erdei Gergő | 2014-09-18.


Mit tennénk tojás nélkül? Könnyen és gyorsan számos étel készíthető belőle, amelyeket - szülői tapasztalatok alapján - a válogatós gyerekek többsége is szívesen elfogyaszt. Ezt nagyon helyesen teszik, hiszen rengeteg értékes tápanyagot tartalmaz - Erdei Gergő dietetikus tanácsai.

Miért hasznos a tojás a gyermekek étkezésében?
A tojás kiváló beltartalmi értékekkel rendelkezik, így gyermekünk táplálkozásából nem ajánlott kihagyni. Értékes forrása többek között az omega-3 zsírsavaknak, A-vitaminnak, jódnak. Az alábbi táblázatban összefoglaltam a legjellemzőbb tápanyagokat, amelyek jelen vannak a tojásban.
 

Tápanyagok Mennyisége 2 db közepes méretű
(50g-os) tojásban
              % RDI# gyerekeknek  Funkciók
 4-8 évesek  Fiúk
 9-13 évesek
 Lányok
 9-13 évesek
Biotin 13,7 µg 114 % 69% 69% Szükséges a sejtszintű anyagcseréhez és a felépítő folyamatokhoz.
A-vitamin 220 µg 55 % 37% 37% Elengedhetetlen a megfelelő látáshoz, immunitáshoz, növekedéshez.
Folsav 70 µg 35 % 23% 23% A sejtszintű anyagcserét és a sejtek védelmét támogatja.
Cink 0.8 mg 16 % 10% 10% Nélkülözhetetlen az anyagcsere folyamatokhoz, hormondalkotó, sejtek integritásáért felelős.
Vas 1,4 mg 14 % 17% 17% Szükséges a vérképzéshez.
Omega-3 zsírsavak 70 mg 8 % 6% 7% Fontos a gyermek növekedéséhez, fejlődéséhez, tanulási folyamatok erősítéséhez.

#Ajánlott napi fogyasztási mennyisége.
Forrás: Linus Pauling InstituteRodler Imre: Tápanyagtáblázat, Medicina kiadó,2006

A tojás és a koleszterin kapcsolata - legújabb tézisek
Néhány évtizede a tojást meglehetősen negatív színben tüntették fel a magas koleszterin tartalma miatt. 2000-ben az Amerikai Szív Szövetség (AHA) felülvizsgálta a táplálkozásunkból származó koleszerin és a szív-érrendszeri betegségek kapcsolatát. A felmérésekből kiderült, hogy az emelkedett össz-koleszterin szint legnagyobb részéért nem a tojásban lévő okolható. A napi ajánlott koleszterin mennyisége 300 mg, egy közepes méretű tojás átlagosan 213 mg-ot tartalmaz.

Kutatási eredmények azt támasztják alá, hogy a szív-érrendszeri megbetegedések leginkább a telített zsírsavak, transzzsírsavak túlzott mértékű fogyasztásával hozhatóak összefüggésbe. Előbbiek a zsíros tejekben, tejtermékekben, zsírdús húsokban, míg utóbbiak a csokoládébevonó masszás termékekben, rossz minőségű aprósüteményekben fordulhatnak elő.

A tojás tehát egészségre nem ártalmas! Az egészséges táplálkozás alapelveit szem előtt tartva egy hét alatt átlagosan 4-5 tojást (számolva az ételekhez felhasznált tojással is) meg lehet enni. 

Tojásallergia - Mikortól ajánlott a tojás?
A tojás gyakori allergiát kiváltó élelmiszer, ezért 1 éves kor után vezessük be a gyermekünk étkezésébe. Kezdetben (11 hónapos kor környékén) próbálkozhatunk a sárgájával, de a fehérjét ráérünk az első gyertya elfújása után megismertetni a picivel.

A tojásallergia statisztikai adatok szerinti előfordulási gyakorisága 0,5-1%. Leggyakoribban a fehérje részben előforduló erős antigenitással (allergiát kiváltó képességgel) rendelkező fehérjék okozzák a problémát. Változatos tüneteket idézhet elő, a bőrviszketéstől, hasi fájdalom, székrekedés, hasmenés, hányás mind jelezheti a tojásallergiát. Természetesen nem csak a fehérje részben vannak allergének, hanem ezek megtalálhatóak a sárgájában is.

Tojásallergia esetén a tojás minden részét ki kell iktatnunk az étkezésünkből. A tyúktojás mellett természetesen a többi szárnyas tojása is kiváltja az allergiás reakciókat (strucc, fürj, kacsa stb.).

Dietetikus tippje:
Nem is gondolnánk, de sok termék tartalmazhat tojást, így érdemes elkerülni allergiában az alábbiakat: nugát, marcipán, salátaöntet, halkeverék (surimi), felvágottak, húspogácsák. Legtöbb termék csomagolásán fel szokták tüntetni, hogy tojást feldolgozó üzemben készült.

Adható a gyerekeknek nyers tojás?
Ne adjunk nyersen tojást a gyerekeknek, hiszen szalmonella-fertőzés forrása lehet. A tojást mindig hőkezeljük alaposan. A tojásrántottát süssük át jól, főt tojást forrástól számítva legalább 7-9 percig főzzük. Egyéb ételeknél, amelyek nyers vagy nem megfelelően hőkezelt tojást tartalmaznak pl. máglyarakás, majonéz, krémesek, lehetőleg kerüljük, vagy csak olyat adjunk a gyermekeknek, amelyek biztos forrásból származnak. 

Szerző: Erdei Gergő dietetikus
Fotó: Freepik/prostooleh


vonal vonal vonal

OLVASD EL EZT IS!

©2016 Minden jog fenntartva - Szülők Lapja